SENIORZY Z SIW. 2024
Seniorzy z SIW. Edycja 2024
To projekt realizowany z grantu w konkursie „Aktywne Lubelskie Lokalnie” z Grupą Wsparcia dla Seniorów, którego celem jest jest rozpowszechnianie wśród mieszkańców powiatu hrubieszowskiego, w szczególności osób w wieku 60 lat i więcej wiedzy na temat: form i możliwości lokalnego działania (organizacje pozarządowe, grupy wsparcia, grupy samopomocowe), wpływu na wydarzenia i politykę samorządową, prawa i obowiązki oraz wzmocnienie umiejętności komunikacyjnych.
Realizujemy:
- 2 spotkania dla 45 seniorów z psychologiem i prawnikiem (w Matczu i Obrowcu)
- podwyższenie wiedzy o prawach obywatelskich
- podniesienie umiejętności komunikacyjnych
- 5 artykułów promocyjno-poradniczych
SPOTKANIA INFORMACYJNO-PORADNICZE Z SENIORAMI
Jak bronić się przed oszustami, manipulacją…? Jakie prawa ma mieszkaniec gminy? Gdzie i jak załatwiać ważne sprawy? to główne tematy dwóch spotkań z seniorami w Dziennym Domu SENIOR + w MATCZU (19.09.2024r.) i Obrowcu (25.09.2024r.). O miłą i merytoryczną atmosferę zadbały: psycholożka Katarzyna Reder, radczyni prawna Małgorzata Dąbek, prawniczka Teresa Dąbek i adwokatka Magdalena Kusik-Balicka.
CZYM JEST PETYCJA?
Jest to skierowane, na przykład do gminy, powiatu itp. żądanie podjęcia działań mieszczących się w działaniach gminy albo innego organu.
Petycja może dotyczyć dowolnej sprawy, na przykład zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie lokalnej, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony. Petycja może być złożona w interesie wszystkich mieszkańców, ale także w interesie podmiotu wnoszącego petycję lub podmiotu trzeciego, ale wówczas musimy mieć jego zgodę.
Petycję może złożyć każdy, również spółka, stowarzyszenie czy dowolna grupa osób.
Petycję wnosimy bezpośrednio do organu (instytucji społecznej), którego działalności dotyczy petycja. Petycję składamy pisemnie lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej na przykład e-mailem.
Petycja powinna zawierać:
- imię i nazwisko lub nazw i adres składającego
- nazwę organu do którego składamy
- opisanie czego oczekujemy.
WAŻNE! Jeżeli w petycji nie będzie imienia i nazwiska albo adresu petycja nie będzie rozpoznana.
W sytuacji gdy petycję wnosi grupa osób należy wskazać imię i nazwisko oraz adres każdej z tych osób oraz wyznaczyć reprezentanta grupy. Warto w przygotować listę osób udzielających poparcia petycji z ich podpisami. W takim wypadku najlepiej wskazać jedną osobę wnoszącą petycję, a do treści petycji dołączyć wspomnianą listę z poparciem.
Pomimo, iż przepisy prawa nie przewidują konieczności sporządzenia uzasadnienia petycji, warto je zawrzeć w treści pisma, aby opisać adresatowi petycji sprawę oraz wyjaśnić nasze stanowisko.
Petycja winna zostać rozpoznana w terminie 3 miesięcy od dnia jej wniesienia. Podmiot ją rozpatrujący zawiadamia składającego petycję o sposobie jej załatwienia. Na zawiadomienie to nie przysługuje żaden środek zaskarżenia.
CZYM JEST INICJATYWA LOKALNA?
to forma współpracy mieszkańców ze swoją gminą, powiatem.
Celem inicjatyw lokalnej jest wspólne zrobienie czegość dla społeczności lokalnej. Jeśli masz pomysł na coś: ważnego, ciekawego albo potrzebnego mieszkańcom twojej okolicy i chcesz razem z sąsiadami lub znajomymi go zrealizować, ale brakuje Ci środków, miejsca, materiałów, możesz złożyć do gminy pismo o jego wsparcie właśnie w ramach inicjatywy lokalnej.
Dzięki inicjatywie lokalnej możesz realizować wiele pomysłów: większych, takich jak budowa drogi na waszej ulicy, ławeczek, podjazdów dla wózków albo nieco mniejszych np. związanych miłym zakątkiem albo miejscem do spotkań, organizacją imprez kulturalnych czy sportowych, spotkań, warsztatów, pikników czy potańcówek.
Inicjatywa może dotyczyć:
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, w szczególności budowy, rozbudowy lub remontów dróg, kanalizacji, sieci wodociągowej, budynków oraz obiektów architektury
- działalności charytatywnej
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
- działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- promocji i organizacji wolontariatu
- edukacji, oświaty i wychowania
- działalności w sferze kultury fizycznej i turystyki, w tym wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz turystyki i krajoznawstwa
- ochrony przyrody, w tym zieleni w miastach i wsiach, a także ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego
- porządku i bezpieczeństwa publicznego.
JAK TO ZROBIĆ?
- Zgłaszasz pomysł do urzędu gminy/urzędu miasta i deklarujesz udział mieszkańców w jego realizacji
NAPISZ
! co chcecie zrobić - opisz swój pomysł i kto go chce realizować
! czego potrzebujecie od władz lokalnych np. materiałów, lokalu, miejsca, usług, itp.
! co dają mieszkańcy np: wkład rzeczowy, wkład finansowy lub praca społeczna
- Jeżeli pomysł zgłasza większa grupa wszyscy podpisują się pod wnioskiem. Mogą też wskazać określoną osobę, osoby do kontaktu z urzędem.
- Urząd informuje o swojej decyzji
- Podpisujecie umowę z samorządem, określającą kto co zrobi
... i realizujecie swój pomysł
CZYM JEST INFORMACJA PUBLICZNA?
Informacja publiczna to dane dotyczące:
- władzy publicznej (rządowe, samorządowej, zawodowej), instytucji, spółek komunalnych, szkół
- osób pełniących funkcje publiczne
- wydawania pieniędzy publicznych
- organizacje pozarządowe itd.
Prawo dostępu do informacji publicznej przysługuje „każdemu”, co oznacza, że o informację mogą wystąpić wszyscy zarówno mieszkańcy danej gminy ale także obcokrajowcy. Słowo „każdy” odnosi się do tego, że prawo do informacji jest prawem człowieka i tylko w wyjątkowych przypadkach może zostać ograniczone.
Informacje udzielane są nieodpłatnie.
Prawo do informacji publicznej może zostać wyjątkowo, w przypadkach wskazanych w przepisach m.in.
- prywatność osoby fizycznej czyli jeżeli dane nie mają związku ze sprawowaną funkcją albo wykonywaniem władzy publicznej lub
- tajemnicę przedsiębiorcy chodzi o okoliczności szczególne, nieujawnione wcześniej przez danego przedsiębiorcę i związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa
JAK UZYSKAĆ INFORMACJE PUBLICZNE?
Złóż wniosek, w dowolnej formie:
- e-mailem
- pocztą tradycyjną
- za pomocą elektronicznego formularza
- faksem
- osobiście w urzędzie na piśmie albo ustnie.
CO POWINNO BYĆ WE WNIOSKU?
- imię i nazwisko i adres korespondencyjny jeżeli chcesz informację dostać pocztą
- opisz jak chcesz otrzymać dane: pocztą elektroniczną, odbierzesz osobiście, pocztą tradycyjną
- że domagasz się informacji publicznej i jakiej
Urząd/fundacja/szkoła ma obowiązek przekazać nam informację publiczną nie później niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Termin może być przedłużony do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Jednak musimy być o tym poinformowani w ciągu 14 dni, a organ musi wyjaśnić dlaczego w terminie nie udzielił informacji – urlop urzędnika nie jest powodem przedłużenia.
Jeżeli urząd nie odpowie na wniosek, możemy złożyć:
- ponaglenie
- skargę na bezczynność,
- zawiadomienie podejrzeniu o popełnienia przestępstwa (art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej)
W przypadku odmowy przekazania danych wydawana jest decyzja, która musi zawierać uzasadnienie i pouczenie o sposobie i terminie zaskarżenia.
Na decyzję służy odwołanie albo wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (jeżeli dotyczy to organizacji pozarządowych i podmiotów nie będacych organiami administracyjnymi), a następnie skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
CZYM JEST PONAGLENIE?
Obowiązkiem urzędu czyli gminy, starostwa powiatowego, urzędu miasta, urzędu wojewódzkiego, ZUS-u itp. jest załatwienie Twojej sprawy jak najszybciej bez zbędnej zwłoki. Jeżeli sprawa nie może być załatwiona „od ręki”, bo potrzebne są dodatkowe informacje czy dowody w innych przypadkach rozpoznanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. W niektórych sprawach terminy mogą być inne.
Urząd, który prowadzi Twoją sprawę musi Cię zawiadomić, jeśli przekroczy te terminy:
- uzasadnić dlaczego się spóźnia,
- podać nowy termin załatwienia sprawy
- poinformować o prawie do wniesienia ponaglenia
Jeżeli nie dostałeś żadnej informacji też możesz złożyć ponaglenie. Uprawnienie do ponaglenia przysługuje: jeżeli sprawa nie została załatwiona w terminie -bezczynność, gdy postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do załatwienia sprawy -przewlekłość
JAK ZŁOŻYĆ PONAGLENIE?
- na piśmie lub ustnie do protokołu w urzędzie,
- osobiście w urzędzie, listownie (listem poleconym) lub elektronicznie wykorzystując ePUAP
CO POWINNO BYĆ W PONAGLENIU?
- imię i nazwisko i adres korespondencyjny i numer sprawy której dotyczy
- uzasadnij, dlaczego uważasz, że sprawa jest zbyt długo prowadzona np. złożyłeś wszystkie dowody i informacje o które organ prosił,
- złożenie ponaglenia jest bezpłatne.
Ponaglenie składasz za pośrednictwem organu, którego sprawa dotyczy do organ wyższego stopnia:
- w sprawie działania gminy czy starostwa powiatowego do samorządowego kolegium odwoławczego (SKO)
- w sprawie działania wojewody do właściwego w sprawie ministra
- albo do tego samego organu, jeżeli sprawa dotyczy organ stopnia wyższego.
WAŻNE!
GDY COŚ SKŁADASZ DO URZĘDU ZAWSZE ZOSTAWIAJ SOBIE KOPIĘ PISMA Z PIECZĘCIĄ WPŁYWOWĄ (URZĘDNIK PRZYBIJA GDY SKŁADASZ PISMO OSOBIŚCI W URZĘDZIE) I DOWÓD NADANIA, GDY WYSYŁASZ POCZTĄ
Przekazanie ponaglenia do rozpoznania powinno nastąpić w terminie 7 dni od daty wpływu, zaś rozpoznanie ponaglenia winno nastąpić w terminie 7 dni od daty przekazania organowi właściwemu do rozpoznania.
Rozpoznanie ponaglenia następuje w formie postanowienia w przypadku stwierdzenia bezczynności lub przewlekłości:
a) zobowiązuje się organ rozpatrujący sprawę do załatwienia sprawy, wyznaczając termin do jej załatwienia, jeżeli postępowanie jest niezakończone,
b) zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych bezczynności lub przewlekłości, a w razie potrzeby także podjęcie środków zapobiegających bezczynności lub przewlekłości w przyszłości.
Niezależnie od ponagleni można wnieść skargę do organ stopnia wyższego, a następnie również do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
CZYM JEST INTERNETOWE KONTO PACJENTA (IKP)?
Jest to bezpłatne konto, które ułatwia korzystanie z usług medycznych. W INTERNETOWYM KONCIE PACJENTA znajdziesz informacje o Twoim dawnym i aktualnym leczeniu. Masz możliwość załatwienia różnych spraw bez konieczności wizyty w przychodni czy poradni.
Dzięki IKP możesz m.in.:
- odebrać lub sprawdzić swoje e-recepty i e-skierowania
- otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach — jeśli podasz swój mail lub numer telefonu
- zamówić e-receptę na stale przyjmowane leki
- sprawdzić stan Twojego e-skierowania do sanatorium
- sprawdzić listę bezpłatnych leków dla osób w wieku 65+
- sprawdzić kiedy i gdzie zarejestrowałeś wizytę na swoje e-skierowanie
- przejrzeć historię leczenia, szczepień, e-zwolnień
- pobrać elektroniczną dokumentację medyczną (EDM)
Internetowe Konto Pacjenta ma każdy kto ma numer PESEL, ale żeby korzystać z IKP należy wejść na stronę pacjent.gov.pl i zalogować się za pomocą profilu zaufanego lub użyć e-dowodu. Jeżeli nie wiesz jak założyć profil zaufany udaje się do urzędu gminy, ZUS, starostwa powiatowego, urzędnicy Ci pomogą.